Baik-baik

00:40

Bila kawan dengan orang baik-baik, kita pun akan terasa nak buat baik. 

Kindness does spread.

Contoh paling senang,

1. Pemakaian
Bila berkawan dengan kawan-kawan yang menutup aurat, yang tudung semuanya menutupi dada, tangan bersarung "handsock", kaki ditutupi stokin, baju labuh dan tidak menampakkan bentuk badan, dalam masa yang sama kita pun akan terdetik rasa untuk berpakaian sebegitu. Bila jumpa ramai-ramai, akan rasa segan kalau diri tu kurang sempurna bila menutup aurat. Peer pressure tu sebenarnya kuat, lagi-lagi dalam kalangan perempuan.

Kawan-kawan saya yang cantik :)


2. Ilmu
Sekarang, remaja banyak berkomunikasi menggunakan media sosial. Surat-menyurat memang jarang, poskad pula untuk orang klasik semacam aku, sms pun untuk benda-benda penting sahaja. Ya lah, internet percuma kan merata-rata, jadi lebih baik gunakan apa yang ada. 

Bila berkawan di laman sosial ini, kalau kawan ramai yang suka menyebarkan ilmu-ilmu agama, tazkirah, motivasi. Dalam masa yang sama kita pun akan sama terpengaruh sedikit. Biarpun bukan kita yang berkongsi, sekadar membaca pun sudah memadai tapi pastikan apa yang dibaca itu diselidik juga, jangan dipercayai bulat-bulat semuanya.

3. Adab
Bila ramai kawan-kawan yang baik mengikuti perkembangan harian kita melalui laman sosial, kita pasti akan rasa segan untuk berkongsi perkara yang bukan-bukan ataupun meluahkan perasaan sesuka hati. Selain itu, adab juga akan terjaga. Tiada sumpah seranah dan sebagainya.

Contohnya, bila ada lelaki baik-baik ikuti kita (gadis) di Twitter, takkan kita nak menggedik sesuka hati di sana. Jatuh maruah nanti. T.T

4. Pom-pom girl!
Ada pom-pom girl yang sentiasa bagi semangat pada kita, sangat seronok! Bila ada masalah, bila dalam fasa berduka, kita ada orang yang menyokong dari belakang dan untuk menyokong dari belakang tanpa pakai ayat bodek yang tak bermakna bukan senang. Contoh ayat tak bermakna, 

    "Takpe, nanti boleh buat lagi." 
    "It's okay, I know you will do better."
    "Be patient, you are strong my dear."

Ayat-ayat di atas bagi tekanan perasaan kot pada aku. Rasa ada beban bila dengar ayat macam tu. Cuba kalau dengar ayat macam kat bawah ni:

    "Kau punya result macam mana, okay?"
    "Sedihhh... Aku dapat 3.00 je."
    "Oooo... Alhamdulillah."
    "Kenapa cakap Alhamdulillah? Aku tahu la aku tak berapa pandai macam kau."
    "Mana ada aku tak cakap pun aku lagi pandai, kalau dapat 2.50 macam mana? Kena fikir, ada lagi orang      yang dapat lagi rendah daripada kau punya, macam mana perasaan dia kalau dia tahu kau tak bersyukur        dengan kau punya result?"
     "Betul jugak."
    "Itu mungkin satu isyarat daripada Allah, Allah nak suruh kau tingkatkan usaha, nak suruh kau tengok            balik hubungan antara kau dan DIA. Pointer rendah bukan membuktikan kau bodoh, cuma rezeki kau           belum sampai yang penting kau dah usaha yang terbaik. Allah lihat pada usaha kau bukan hasilnya."

And, sometimes harsh words are better.

     "Is this the right thing to do?"
     "Nope. It is stupid to keep hoping for something that has disappeared."


5. Judgmental
Kalau kita buat sesuatu yang mungkin salah, (yalah manusia takkan lari daripada kesilapan) tapi kawan kita takkan menilai apa-apa tanpa bertanya dahulu. Orang kata "Never assume but ask."

Contohnya,  Awak pelajar baru, pindah ke Terengganu di mana kebanyakan perempuan memakai tudung disebabkan kerelaan sendiri, paksaan ibu bapa atau budaya. Manakala, awak tak pakai tudung, kawan-kawan awak semua pakai. Kalau kawan yang baik, dia akan cuba kenal dengan awak dan tahu latar belakang awak bukan terus memulaukan awak dan juga mempersoalkan cara pemakaian awak.

Bukan senang untuk seorang gadis yang datang dari keluarga yang emaknya tak pakai tudung, kakaknya tak pakai tudung, sepupu-sepapat semua tak bertudung untuk tiba-tiba bertudung tapi bila satu hari Allah nak bukakan pintu hati untuk bertudung, awak mungkin akan menutup aurat lebih baik daripada rakan-rakan yang lain. Contoh yang terkenal, Maria Elena. Hidayah itu milik Allah, tugas seorang kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kebaikan kawannya.

Satu lagi contoh,

    "Hari ni dah 20 Ramadhan, awak dah baca juzu' berapa?"
    "Juzu' 2."
   
    Never assume but ask.

    "Awak mula hari tu juzu' berapa?"
    "Juzu'10."
    "Wah, sikit lagi nak complete satu quran untuk bulan Ramadhan!"

6. Amal
Kawan-kawan yang baik akan sentiasa mengajak kita melakukan amal yang baik.

   "Hom bagi makanan kat homeless people!"
   "Nak pergi tak Seminar ......... "
   "Jom, basuh telekung surau nak?"
   "Nah buku ni best, awak nak baca tak?"




Salam Ramadhan! Spread the kindness in you :)



Eight, part (ii) - KT

15:02

The journey didn't stop,  I shall continue my journal.

Day 7: Iftar with girlfriends!
The bus was comfy and we slept all the way to Terengganu. I had my cold Zinger Burger on the bus for sahur, and it seemed like it was the best Zinger Burger I ever tasted. Maybe,  I was hungry. We reached KT at dawn, and coincidentally met Fakhrul who took bus from Perlis. His earlier plan which to go to Pikah's house suddenly changed when he met us. Ani picked us up at 6 in the morning. Slept for a bit before went out to buy dates for souvenir for the teachers and then picked up Nawal and Diyana at the airport (the same Nawal from the previous day, if you are wondering).

Then, stopped by a keropok lekor shop to buy keropok before going back to Ani's house. The next thing we did was packing the dates into a smaller number since we bought a box of 5kg dates. While doing that, Pikah came.

After Zuhur, we went to Pasar Payang before picking up Pah and Kak Long. There were lots of picking up session on that particular day. Then, we went to the hospital to visit Epul's father who was warded the day before.

Met Epul and had a chit chat at the outside of the building since it was not the visiting hour. Then Hafiz Firdaus, Ain, Ayong and Tikah joined us and the next person who came was Hafiz Ghani.



We split up at the hospital. Ani moved first with others to pick up Ira and Ci Ah. While I went to Ani's place with Ain and both Hafiz Ghani and Hafiz Firdaus after we stayed there a bit while Ayong and Tikah went to visit Epul's family and then they picked up Tasha.

We went back to Ani's house to clean up and perform Asar prayers and then we went to the Bazaar Ramadhan before proceeding to Sya's house where the Iftar (KT) was held.

We reached Sya's place at 7pm (*lambaatttt) and found Zue, Najah, Piqah, Fakhrul, Jatul, Fiza and her friend had arrived.


We had Nasi Minyak and lots of kuih-muih. It was a food heaven and what made it better was, it was free!  Qilut reached there after we finished our meal. Poor Qilah, she missed the bus due to some technical problems. Then, we walked to the mosque to perform Isya' and Taraweeh.

#DoneTaraweeh pose!

After Taraweeh we ate again and then we did "rewang"! I could see reliable faces if I wanna hold events later. hahaha
Anak dara.

Najah had to excuse herself earlier since she was working with her sister, so she invited us to go to her booth at TTC. We went there and had a look, it was a Raya Fair (I guess). There were variety of clothes there, from Baju Kurung, Baju Melayu, Jubah, Skirt and lots of more. We supposed to buy clothes there but ended up by buying crackers and drinks only.


After wandering around for about 30 minutes, we went to Ani's house for a sleepoverrrr!! The second sleepover after school year. The last time was in a homestay. I became robot due to tiredness, and less talk was done by me although everyone else was still active. I'm sorryyyy


Day 8: Rombongan Meminang!
Ani woke us up at 4.30 am after she re-heated the leftover from last night for us. Ani can be a good mother. Sob sob. (Terharu).

After sahur, we took turn to use the iron, toilet and everything. So, when it was almost 9am, we start moving to the school but before that we had a photoshoot session! The pictures came out nicely. It was like eid already.


There were five cars, and in total there were 21 of us and we were joined by Imran, Fitri and Amri later. Met lots of teachers, since it was Ramadhan, so most of the teachers were there.

This was the third time I went to re-visit my school and somehow I do feel tired of it because when you go there frequently you have nothing to share anymore and sometime it will be krik krik krik. Maybe I should make it less next year, I should focus on the quality not quantity.


After performing our Zuhur prayer at the mosque, we split up and I took a bus that evening and reached home safe and sound. Finally, this post has reached its end. Voila!

Eight, part (i) - KL

18:27

I, myself can't believe this! I went travelling alone for eight days but since it is in Malaysia and technically I was not alone as I met people everyday, so this is just a normal travel journal. I crashed into lots of houses and gained some new experiences since it was an unplanned journey. I bought a one way ticket and still didn't know when was the day I should go home till the day itself. Crazy enough?


Day 1: Date with Farah
I reached Shah Alam at 6pm. This was my first time going to KL using day bus. We had Domino for berbuka since I was craving for it since I finished my PASUM's days. Farah forced me to finish the whole regular pizza and I did it! 

We went for teraweh at Masjid Negeri, there were horde of people and the mosque is real cool! 

Right after that, we went to SCM and watched Despicable Me 2. I fell asleep in between the movie. -,-' My body couldn't stand it, although the movie was good.



Day 2: Atul joined us!
Atul had a meeting in Shah Alam, so we decided to go to the library where Atul had her meeting but we didn't know they moved to McDonald after a while. Well... having a meeting at McDonald in Ramadhan was what they did, they barged in but didn't order anything, and the McD authorities was okay with it.

After meeting Atul at a rendezvous point, we went for a window shopping spree at Section 7 where I called Lubuk Hijabista. It is the place where all hijabisss go! The price is a bit ....

Then we went back to Farah's apartment before going out for buka puasa. We went to SCM as Atul never went there and I went there the night before without the chance for window shopping. So, Atul did the shopping while Farah and I did window shopping.

Went back to Farah's apartment after berbuka and we were late for taraweeh at the mosque and this idea popped into my mind, since the pool is closed at 10, why not if we had fun first. So we jumped into the pool first before performing taraweeh by ourselves.

Then we went for supper! Nan cheese!! Oh I've been craving for it since the last time I ate with Mariam which was a year ago.



Day 3: GODA!
We watched another movie that afternoon, it was Pacific Rim. It was like watching Ultraman except that the hero is not Ultraman but robots. Then we went to Atul's house and waited for Syi and Asiah to pick us up since Farah was not feeling well because she slept for two hours only.

We went to have some good food for berbuka and then we went for a sleepover at Atul's house except for Asiah since she just recovered from food poisoning.



Day 4: Interview!
The real reason why I was allowed to go to KL in this holy month. I went out at 8 in the morning, and got the experience of how these metropolitan looks like in the morning. The LRT was packeddd!

The interview was good, as the interviewers were all nice and have this fatherly attitude.

Went back to Atul's house, and then we went out for a brief moment and then I went to Syi's house. Barging into people's house has been a habit. Bad Fina, Fina is bad.

Berbuka at Syi's place and taraweeh with her family.

#PrayForFina



Day 5: Nawal!
Moved to Nawal's house. Syi sent me to the LRT station at 2.30pm, changed into KTM at KL Sentral and stopped by Putra to buy bus tickets for Mimi and I. Reached Sungai Buloh at 5pm, well.... I used KTM. 

For the first time, I went for berbuka at a Surau. That was a new experience and it was great! We had light meal for berbuka and then after performing Maghrib we had the heavy meal. Then, after performing teraweeh we had moreh while listening to a ceramah and I ran into Sab, since she lives nearby.



Day 6: Travel with Mimi
Went out from Nawal's house at 3pm, Nawal dropped me at LRT station and I met with Mimi at KL Sentral before proceeding to KLCC. Unfortunately, Mimi's shoes found his dead end. So, we went for a shopping spree! Mimi bought a pair of new shoes while I bought a new handbag. Yeay!

We broke our fast at RASA food court, and I ate my favourite Nasi Kandar there while Mimi had GM Beriani with mutton. Mimi's costed RM17, and I was like... whattt??? Well it was mutton curry by the way.

I got the chance to have my Mocha Frap, then we moved to KL Sentral. Mimi had her Strawberry Pudding Au Lait while we were waiting for Isya', then after performing our prayers we bought food for sahur and then we started moving to Putra. Luckily we managed to catch our bus that night. At first, we planned to take KTM to Putra but then we were afraid that we might miss it so we took taxi. The taxi fare was okay, but the bus ticket fare has increased by 10%. 


Done for KL part, stay tuned for the next post!



Fiction Crush (ii)

15:06

Sambungan kepada entri sebelum ini. (Lama betul nak sambung entri.)


Sebenarnya aku buat review ni, sebab kawan aku nak pinjam novel. Malas nak tweet takpun sms sebab bila review mesti la panjang-panjang sikit kan. hehehe

Mari kita teruskan dengan empat buah novel lagi, keempat-empat ni bukan kahwin paksa.

1. Sijil Layak Berteman
Cerita ni macam kena kat batang hidung sendiri, bukan kena sangat tapi perasan sikit je la sebab watak heroin dalam novel ni suka kat seorang lelaki ni tapi dia malu nak cakap dan malu nak tunjuk. Kalau dulu aku mengaku aku berani gila cakap aku suka kat lelaki yang bertuah tu. Bila dah besar ni aku rasa benda yang aku buat dulu sangat tak diterima oleh akal aku yang dah matang sedikit, sedikit sahaja ya.

Bagi aku, perempuan kena mahalkan diri sebab barang murah ni semua orang boleh beli. Jadi dalam cerita ni, Yana ni suka dekat Hadiff tapi dia tak tahu nak bagitahu macam mana dia suka kat Hadiff. Lagipun dia ni ada sifat pemalu dan penyegan. Rupa-rupanya, adik Hadiff, Suria ni merupakan adik angkat Yana masa sekolah dulu.

Daripada Suria dia tahu yang Hadiff ni sangat cerewet dalam memilih pasangan. Dia nak perempuan yang pandai memasak, pandai menjahit, pandai mengemas rumah dan macam-macam lagi. Yana pulak merangkak-rangkak lagi dalam nak memasak, menjahit. Sebenarnya dia boleh je masak, tapi dia ni pemalas sikit nak cuba.

Tengok-tengok dia bersemangat nak belajar masak, sebab dia nak cuba untuk capai kriteria yang Hadiff mahu walaupun dia tak pernah luahkan perasaan dia pada Hadiff tapi bila dia jumpa calon isteri pilihan keluarga Hadiff dia terus rasa dia dah kalah tanpa bertanding.

Tapi, dia tak tahu yang Hadiff dah suka dia. Hadiff dah cuba nak bagitahu tapi selalu je ada halangan. Sampaikan Yana dah hampir putus asa dan sanggup terima calon yang keluarga dia pilihkan.

*Susah juga jadi pemalu ni tapi nak buat macam mana malu laaaa....

2. Relevankah Aku di Hatimu? : R.A.D.H.A
Cerita pasal Kaduk dan Syah. Syah tu perempuan, nama dia Akasyah. Mereka berdua bersahabat baik sejak zaman persekolahan lagi. Latar tempat adalah di SERATAS. Bila pergi Taiping, kalau lalu SERATAS depan Zoo Taiping tu mesti teringat akan novel ini.

Ceritanya Syah dan Kaduk ni merupakan sahabat baik dari SERATAS lagi,  Kaduk selalu tolong Syah dalam pelajaran, Syah bukan tak pandai tapi dia ni aktif sangat, tak cukup dengan bola jaring dia masuk koir lagi. Syah minat pada Ammar Iskandar, yang baik dan alim tu, tapi minat sekadar minat zaman sekolah la.

Mereka bertiga dapat keputusan yang cemerlang, tapi Kaduk dan Ammar dah dapat tawaran sebelum keputusan SPM diumumkan lagi, mereka berdua melanjutkan pelajaran ke UK manakal Syah pula dapat tawaran ke Jepun selepas keputusan SPM diumumkan.

Walaupun dah merantau jauh dari negara asal masing-masing tapi mereka masih lagi berhubung. Kaduk dan Syah selalu berbalas poskad dan dalam sedar tak sedar dalam hati masing-masing ada rasa yang lebih daripada persahabatan. Daripada novel ni juga yang buat aku suka kumpul poskad. Bila bagitahu orang lain, semua cakap aku ni klasik. Hehehe

Kaduk dan Ammar datang ke Jepun, biasalah masa belajar la masa nak mengelilingi dunia kan? Kat sini Syah mengalami konflik dengan Ammar, lepas tu Kaduk pun ditimpa kemalangan dan menyebabkan dia hilang sedikit ingatan.

Nak tahu apa yang berlaku? Baca sendiri! Novel ni bagus, isu agama, persahabatan dan cinta dikupas dengan menarik dan lagi-lagi bahasa bunga bahagian Kaduk dapat mencairkan hati!

3. Cintaku Luruh di Oxford
Novel ni sangat gempak! Sebab menggabungkan dua penulis kegemaran aku, Noor Suraya dan Imaen. Macam mana dua penulis boleh tulis satu novel? Yang tu anda kena baca sendiri. Aku dah buat review sebelum ni untuk novel ini. Sila lihat di SINI.

Novel ini padat dengan pengisian namun diolah dengan menarik. Aku yang malas nak baca fakta pun boleh terima. Watak utamanya adalah Zuha dan Falah, mereka bertemu di bumi Oxford namun disebabkan masalah keluarga Zuha terpaksa pulang ke tanah air. Disebabkan sedikit salah faham hubungan mereka terputus begitu sahaja walaupun dalam hati mereka berdua ada rasa.

Takdir menemukan mereka kembali di Estet Bukit Dussex, Falah merupakan pengurus estet tersebut manakala Zuha datang sebagai seorang guru pelatih. Rasa macam tertekan jugak bila baca novel ni, sebab Falah lambat ambil langkah maka Zuha terlepas ke tangan orang lain. Zuha pula ada rasa malu yang menebal, jadi memang dia takkan la nak pergi cakap kat Falah yang dia suka Falah tapi Falah sepatutnya dapat baca bahasa badannya.

Permasalahan utama dalam novel ini adalah salah faham ataupun "miscommunication". Tak dapat nak huraikan dengan terperinci sebab tak sempat baca lagi untuk cuti kali ini. Novel ini sesuai untuk bakal cikgu bahasa macam aku dan yang pasti novel ini membuka minda.

4. Lazuardi
Novel ni bagi aku, sangat lain daripada yang lain. Jalan cerita macam lain sedikit daripada kebiasaan novel-novel di pasaran dan karakternya sangat kuat. Shark suka pada Anaz yang empat tahun lebih tua daripadanya. Shark tak pernah bagitahu kat Anaz, tapi bila dia dah tamat sekolah menengah baru dia berani untuk ambil langkah.

Anaz dilayan bagaikan orang gaji oleh Mamanya sendiri, dan ditambah dengan kehadiran Ain, anak saudara ayah tirinya masalah yang datang berganda-ganda.

Aku tak pernah jumpa orang macam Ain dalam hidup aku. Depan orang dia baik macam malaikat, tapi kat belakang jahat macam !#!$!%*!# . Hehehe. Lagi-lagi apabila dia berada dengan orang yang dia rasa dia boleh ambil kesempatan. Ain ni sangat materialistik. Aku memang rasa macam nak bunuh je bila baca pasal Ain ni tapi Anaz boleh bertahan lagi dengan Ain.

Teruk tak teruk Ain ni, satu hari Anaz dihalau keluar oleh Mama disebabkan oleh fitnah yang direka oleh Ain. Masa tu la Shark datang jadi Knight in Shining Armour tapi Anaz keberatan nak terima pertolongan Shark tu. Anaz cuba mintak tolong dengan Odie, sahabat baik sejak tadika lagi tapi sejak Odie jadi boyfriend Ain, Odie dah takde nak tolong Anaz.

Shark ajak Anaz kahwin tapi Anaz ingat Shark bergurau. Shark bawa Anaz jumpa Tok Babah sebab nak bagi Anaz yakin. Anaz kata dia fikir dulu tapi lepas fikir dan fikir, Anaz pun terima tapi mereka kahwin senyap-senyap. 

Shark belajar di luar negara jadi mereka jumpa dua bulan je dalam setahun. Shark ni sebenarnya anak orang kaya, ibu bapa dia pun dah meninggal, jadi Shark ni ada aset besar la sebab tu dia boleh tanggung Anaz. Sekembalinya Shark dari US, tengok-tengok dia jadi pemegang saham di syarikat yang sama dengan tempat Anaz bekerja. Malangnya, Ain pun kerja disitu juga. Jadi lagi porak-perandalah hidup Anaz sampai nak bercerai berai walaupun dia sangat sayangkan Shark.

Cerita ni aku boleh cakap "epic" dan pelik tapi perasaan nak bunuh Ain tu memang ada sebab dia jahat sangat tapi akhirnya Ain kena tahan polis. Nak tahu macam mana jahatnya Ain tu boleh la baca Lazuardi.



Dah lama peram entri ni tapi sebab nak baca RADHA balik, terpaksa tangguhkan.

Fiction Crush (i)

09:59

Entri kali ini tidak sesuai bagi mereka yang mempunyai alahan terhadap sindrom sindrom gadis-gadis yang kekurangan kasih sayang daripada kaum bertentangan. Bukan apa, cuma belum tiba masanya lagi untuk dia menerima kasih sayang dalam bentuk sedemikian tetapi jangan risau dia bahagia disayangi oleh keluarga dan teman-teman wanitanya.

Entri kali ini bertujuan untuk menceritakan fiction crush gadis tersebut. Maafkan patik, patik tidak menjumpai perkataan yang sesuai untuk menggantikan perkataan Bahasa Inggeris tadi.



Nampak gambar di atas? Itu adalah antara novel-novel kegemaran gadis tersebut yang dia akan ulang baca setiap kali pulang bercuti.

Daripada tujuh novel ini, tiga daripadanya adalah novel dimana jalan ceritanya berdasarkan perkahwinan yang diaturkan keluarga. Nak buat macam mana, tu dah jadi trend pasaran sekarang. Pada pendapat aku, bila baca novel ni, kalau plotnya hampir sama tak mengapa, asalkan gaya penceritaan dan gaya bahasa yang berbeza. Selain itu watak juga berbeza, samalah macam manusia kat dunia ni. Cara setiap watak hadapi masalah mereka semua berbeza walaupun masalah mereka semua hampir sama iaitu terpaksa kahwin.

Tapi kan, dalam ketiga-tiga novel ni, walaupun kena paksa kahwin, sebenarnya ketiga-tiga hero novel tu dah suka kat heroin, jadi boleh dikatakan yang terpaksa kahwin tu heroin sahaja la. Lagi satu, ketiga-tiga heroin ni semuanya ada kisah silam yang menyebabkan mereka semua liat nak kahwin. Apa yang seronok bila baca novel ni, kita dapat tahu gaya hidup pelbagai jenis orang. Dalam ketiga-tiga novel ni semua ada kerjaya yang berbeza-beza jadi masalah diorang pun semua berbeza-beza la.

1. Anak Teruna Mak Cik Rahimah: 
Hero dalam novel ni namanya Amr Waseem, seorang doktor. Dia dah suka kat heroin,  Ain Zahra tapi mak dia suruh dia kahwin dengan calon pilihan mak dia. Dia tak tahu pun yang tunang dia tu Ain Zahra yang dia suka, tapi lepas istikharah dia rasa positif jadi dia terima sahaja. Alih-alih, tunang dia tu orang yang dia suka, Ain Zahra. Cuma Ain je la yang tak suka dia.

Amr Waseem ni doktor, Ain pula seorang jurutera perubatan. Selama ini aku tahu je kursus kejuruteraan perubatan (Biomedical Engineering), ye la kawan aku Ain Shahirah pun ambil jurusan ini tapi aku tak tahu kerja dia macam mana. Bila baca baru tahu oh rupa-rupanya kerja seorang jurutera perubatan adalah selenggara mesin-mesin, buat laporan, dan siap ada overtime lagi. Bila baca novel ni terus teringat kat Ain Shahirah. hehehe

Pasal doktor tak payah cerita la macam mana sibuknya kehidupan seorang doktor lagi-lagi Waseem ni kerja kat bahagian trauma dan kecemasan. Walaupun mereka berdua ni kerja di satu hospital yang sama tapi jarang nak terserempak.


2. Si Mangkuk Tingkat:
Ashraf seorang drebar bas (Airbus) jatuh suka kat Ard (Edryna) ni masa dia jumpa Ard ni dekat lapangan terbang, sebab Ard pakai baju kurung. Dia dah cakap kat kawan dia, dia akan pinang perempuan yang pakai baju kurung dekat airport. Kawan dia cakap, mana ada lagi perempuan muda pakai baju kurung kat airport melainkan yang baru balik dari umrah atau haji tu pun mesti pakai sunglasses, tapi tengok-tengok dia terjumpa Ard lepas je dia cakap macam tu kawan dia.

*Ni buat nak pakai baju kurung ni. hahaha

Tapi... Ashraf tak pinang pun Ard tu, sebab jumpa sekali tu sahaja. Beberapa tahun lepas tu baru dia terjumpa Ard balik tapi dia rasa Ard ni dah lain daripada perempuan yang dia jumpa dulu. Dia nak approach pun takut.

Tengok-tengok parents diorang jodohkan diorang berdua. Ashraf tak kisah sebab dia memang suka tapi Ard ni ada masalah sikit sebab dia ada kisah silam. Namun kerana takutkan ayahnya, dia pun terima sahaja lagipun ayah dia dah bagi tempoh masa untuk cari calon tapi dia tak jumpa.

Bila baca novel ni, dapat tahu la betapa tak menentunya jadual drebar bas ni. Kalau cuti berhari-hari, kalau kena terbang pun berhari-hari. Yang sedih, masa raya pun kadang-kadang takde. Tak sanggup den tapi yang sweet adalah, Ashraf akan hantar poskad dari mana-mana tempat dia pergi. 

*Yang ni buat teringin nak ada boyfriend drebar bas ni. If you know me, you do know how crazy I am when it comes to postcard

Ard pula kerja sebagai associate consultant dalam bidang alam sekitar. Seumur hidup aku, aku tak pernah tahu pun ada kerja macam tu. Kerja dia unik juga dan sangat penting kepada alam sekitar dan penduduknya.


3. Si Mata Bundar:
Novel ni level dia kita angkat sikit, sebab dua-dua datang daripada keluarga berada jadi macam tak sesuai dengan orang kebanyakan macam aku ni. Hero dia, nama Ahnaf manakala Heroin dia nama Dania. Ahnaf ni kerjanya COO, bawah sikit je daripada CEO manakala Dania ni kerjanya peguam. Peguam yang banyak jumpa orang uruskan dokumen dan wasiat. Kerja COO tu pulak macam kerja orang-orang atas yang kita biasa jumpa dalam novel lain la, semak kertas kerja, masuk mesyuarat, jumpa orang sana sini dan seangkatan dengannya.

Yang menariknya, aku dapat tahu hidup seorang peguam macam mana, selama ni tak pernah tahu pun. Dania ni gila kerja. Keluar pagi pukul 7, dan waktu balik bergantung kepada keadaaan, paling awal dia balik pukul 7 malam, dan selalu juga pukul 12 baru balik. Lepas tu hari minggu pun kerja jugak. Aku macam tak percaya dia boleh hidup macam tu, tapi sebab dia minat dia boleh buat. Lagipun gaji manyak waaa! Jadi bila ada masa, dia sakan la shopping.

Dalam kisah ni, Ahnaf tu suka kat Dania masa dia jumpa Dania secara tak sengaja kat universiti Dania lagi. Jumpa sekali je, tu pun sebab terlanggar tapi terus Ahnaf yang playboy tu boleh berubah. Macam tak percaya pun ada tapi ada la bertahun-tahun baru diorang jumpa balik, tu pun sebab Dania cemerkap sikit, sampaikan telefon bimbit dia ada dengan Ahnaf. Tengok-tengok lepas tu Ahnaf ni jadi bos Dania. Ahnaf seronok la, lagi-lagi dia suka Dania.

Mak Ahnaf nak jodohkan dia dengan cucu teman sekelas mengaji dia. Dia berat hati nak terima, tapi bila dia terpaksa ikut mak dia pergi rumah teman sekelas mengaji mak dia, dia nampak gambar Dania. Rupa-rupanya, Nanny tu nenek Dania. Ahnaf pun setuju dengan rancangan tu.

Dania pulak ada masalah, dia tak nak terima tapi sebab dia sayangkan Nanny dia, lepas tu kalau dia tak kahwin, adik perempuan dia pun tak boleh kahwin sebab tak nak langkah bendul. Dia pun terima tapi dia tak ambil tahu langsung pasal bakal suami dia.

Bila tahu yang bakal suami dia tu Ahnaf, COO dia, dia rasa macam tertipu sebab dia ada cakap dengan Ahnaf pasal lamaran tu, Ahnaf cakap terima je la. Jadi dia mogok jugak la dengan Ahnaf lepas dapat tahu tu. Lepas kahwin dia layan Ahnaf tu macam roommate, cuma roommate dia tu lelaki.



Tak boleh cerita banyak, nanti kamu semua tak nak baca novel tu. Kesian dekat penulis-penulis nanti. Rasa macam nak tulis pasal empat novel lagi tapi macam dah panjang sangat entri ini. Sebab aku belum cerita pasal fiction crush lagi ni.

Dalam-dalam ketiga-tiga novel ni, hero-hero tu semua sabar je dalam melayan bini-bini diorang tu sebab mereka je yang sayang, tapi bini-bininya tak sayang lagi. Aku tak tahu realiti orang kena kahwin aturan ni macam mana, tapi kalau semua dapat laki yang jenis penyabar ni, untunglah!

Tapi, ketiga-tiga hero ni ada persamaan dimana ketiga-tiganya kerek gila! Aku paling suka Amr Waseem, lepas tu Ashraf baru Ahnaf walaupun Ahnaf paling kaya.

Amr Waseem ni suka bergurau dan suka sangat usik Ain Zahra tapi dia caring, sesuai dengan kerjaya doktornya. Apa yang bagus dia sentiasa nak merperbaik dirinya, lepas tu dia tak tinggal Ain. Inilah ciri suami idaman, seorang yang dapat bawa kita (perempuan) ke jalan yang lebih baik. Mereka sama-sama berusaha mendekati Allah. Masuk kelas mengaji dan join usrah walaupun jadual kerja sangat padat. Mungkin sebab tu kot aku paling suka Amr Waseem.

Ashraf pula seorang yang kelakar dan pandai memujuk. Bagusnya dia, walaupun sentiasa dikelilingi oleh wanita-wanita cantik berbedak tapi dia tetap setia dengan Ard. Sampaikan ada sekali tu ada seorang pramugari ni terhegeh-hegeh kat dia jadi dia terpaksa mintak tolong Ard. Yang tak seronoknya, Ashraf ni selalu terbang ke sana sini. Dah kerjanya drebar kan.

Ahnaf ni pulak, baik sangat! Dia tak canggung langsung bila masuk dapur walaupun dia ni datang dari keluarga yang berada. Mungkin sebab didikan umi dia, yang takde pembantu rumah pun. Dia boleh selamba je masak, kemas dapur bagai tapi yang paling tak tahan, Ahnaf ni merajuk teruk gila. Dia lari dari rumah dua bulan, bila Dania cakap "I hate you" lepas diorang gaduh bila Ahnaf sentuh pasal kisah silam Dania.  Lelaki tak best la kalau merajuk. :(



Okay sekian. Ani Atiqah sila buat pilihan novel anda.

Ziarah Sekolah!

21:43

Kalau nak melawat sekolah aku, dah macam ada satu set lengkap peraturan. Bukan kami yang buat, bukan cikgu yang buat tapi dah macam jadi satu kebiasaan.

1. Pakai Baju Kurung
Untuk gadis-gadis yang comel, eloklah pakai baju kurung. Sopan dan tidak menjolok mata. Cikgu-cikgu pun senang hati tengok. Bila cikgu senang hati, hidup pun berkat. Lagipun pakai baju kurung ni lebih senang untuk menutup aurat.



2. Buah Tangan
Bila nak melawat orang tua, mesti la bawak buah tangan. Cikgu-cikgu tu dah macam orang tua kita kan. Sebab masa kita bersekolah, diorang la yang susah payah, pening kepala jaga kita ramai-ramai. Anak sendiri pun tak seramai macam yang diorang ada kat sekolah. Bawaklah kek sebiji dua, takpun buah-buahan.

Senang je nak buat Kek Coklat. Google je resipi.


3. Cepumas
Perlu ada persediaan mental untuk jawab soalan cepumas. Bukan soalan stereotype "Bila nak kahwin?" "Dah ada boyfriend?" ke apa, tapi soalan yang jenis macam ni,

"Sekarang belajar kat mana?"
"Course apa?"
"Dah pandai masak belum?"
"Senang tak belajar?"
"Jom masuk kelas saya, cerita dekat adik-adik junior, nak tak?"
"Nak bagi speech dekat assembly tak?"

Gelak je kadang-kadang kalau tak tahu nak jawab apa. hahaha


4. Semua
Mesti cari semua cikgu yang ada kat sekolah, kalau ada yang tahu kita datang tapi tak jumpa dia, nanti mesti ada yang merajuk. Lagi-lagi yang jenis rapat dengan ramai cikgu ni.

Dengan lab assistant pun jumpa jugak tau!


5. Salam
Bila jumpa, mesti kena salam. Jumpa cikgu yang tak berapa kenal pun salam. Cikgu ni ada ingatan yang kuat, diorang ingat kita wujud kat sekolah tu walaupun tak pernah mengajar kita ataupun tak tahu nama.

Dengan yang lelaki tak payah salam la. Mat Saleh pun tahu.


Lima dah cukup kan?

Lead 1 : PULAU KAPAS

10:24

"Rambut ni dah macam apa dah. Kasar gila!"
"Muka pun berpasir!"
"Redha je la makan dalam pinggan yang berminyak ni."
"Nanti balik, kena minum air masak banyak-banyak sebab nak buang semua kuman-kuman ni."
"Beg basah! Semua baju kering dah basah!"
"Rimasnya! Nak mandi!"
"Panasnya dalam khemah ni!"
"Rasa nak muntah la tadi berombak sangat!"
"Tangan aku dah berbintat ni."




Permulaan enti sudah dimulakan dengan komen-komen negatif. Maafkan aku tetapi dalam hidup ini memang kesenangan datang disamping kesusahan. Disebalik semua kenangan negatif itu, aku sebenarnya bergembira semasa berada di sana.

Mari aku bercerita bahagian yang menyeronokkan pula. Banyak aktiviti laut yang aku tak pernah buat, tak sangka akan berpeluang untuk merasa dan tak sangka dapat buat telah aku buat.

1) Berenang
Aku memang tak pernah pandai berenang, sampai sekarang pun tak pandai lagi tapi tiba-tiba hari tu kena berenang. Dah la tengahari buta. Panas kot! Berenang ke tengah laut, kena panjat bot lagi. Gerun jugak Ingatkan aktiviti water confident setakat baring atas air pakai life jacket je. Tengok-tengok kena berenang.  Rasa macam nak menangis tapi tengok-tengok boleh je, berenang pergi dan balik. Terima kasih kepada buoyancy aid! Siap buat terjunan daripada atas bot lagi. Tapi, setakat ni dah ada confidence kalau nak berenang itupun kalau pakai life jacket. hehehe

2) Snorkeling
Tak sangka boleh snorkeling! Macam tak percaya! Ye la tak reti berenang kan, takde keyakinan nak cuba tapi sebab hari sebelum tu dah boleh berenang pakai life jacket dah rasa yakin la sikit. Masalah yang dihadapi adalah untuk bernafas melalui mulut sahaja. Sebelum ni tak reti nak bernafas melalui hidung sahaja, tapi sebab suka sangat jogging, jadi kena belajar bernafas melalui hidung sahaja. Tengok-tengok bila nak snorkeling kena bernafas pakai mulut pulak. Kekok gila! Sebab selama ni memang biasa bernafas pakai mulut dan hidung. hahaha. Kalau bernafas pakai hidung bahaya bila snorkelling sebab nanti snorkeling gear tu boleh longgar dalam air. Ada la beberapa kali terasa air masin tapi sempat dikeluarkan sebelum tertelan. Seronok sangat dapat tengok batu karang! Wawa lagi excited lagi-lagi bila jumpa Nemo. Teringin nak snorkeling kat Redang sebab kat sana lagi lawa!

Masa snorkeling dengan kayak tak bawak kamera, jadi dapat ambil gambar kumpulan lain dari jauh je la.



3) Fishing
Ayah bukannya kaki pancing, joran pun tak pernah ada dalam rumah. Ayah cuma suka pelihara ikan je jadi aku memang tak pernah pergi memancing. Alih-alih dapat peluang untuk memancing. Mula-mula ingat aktiviti tu bosan, sebab selama ni orang duk cerita kalau nak memancing kena sabar, sebab kena tunggu lama-lama kan tapi aku rasa aku bertuah kot, sebab aku cuba dua tiga kali dah dapat ikan seekor. Lepas tu cuba lagi dapat seekor lagi. Ahli kumpulan aku yang lain tak ramai yang dapat, sebab kami pergi memancing waktu tengahari manakala kumpulan lain pergi waktu pagi. 

Ikan kerisi!


Selain itu, kem ni juga menemukan aku dengan pelbagai jenis orang termasuk orang yang hebat-hebat juga. Rasa macam kerdil sangat. Stok-stok orang yang cakap confidence tanpa henti tanpa tengok teks atau hafal ada, stok macam imam muda pun ada, stok yang kelakar ada dan macam-macam lagi.


Sekarang rasa macam nak pergi pulau lagi!! Sebab nak pandai berenang, lepas tu tak puas lagi mandi laut ni.





Jungle Trekking bersama Kumpulan Pari

Kumpulan Harapan.

My uni representatives.