Hikayat bergambar

10:07

Semalam, aku buka fail aku. Fail yang mengandungi kertas-kertas warna. Sebab aku rasa aku sudah lama tidak menggunakan daya kreativiti aku. Kreativiti penulisan dan kreativiti mengeksploitasi kertas dan warna itu lain.

Lalu aku terjumpa kertas ini bersama-sama gambar aku semasa di PASUM.

Kertas yang meragut hatiku. Sedih kerana aku rasa kosong. Kosong di mana, aku tidak lagi dapat menyelesaikan permasalahan seperti ini. Rasa sedih sangat. Aku sangat mencintai Matematik tetapi ilmu itu sudah pergi. Aku rasa rugi. Ilmu sepatutnya ditambat, tetapi aku telah melepaskannya pergi berlari mengikut angin. Soalan seperti ini tidak dapat aku selesaikan. Sungguh aku rasa ingin menangis.

Photobucket



Gambar-gambar yang aku jumpai aku gabung bersama dengan gambar-gambar yang telah aku pamerkan di ruang almariku. Kukumpulkan semua dan kuletakkan di sudut dinding kepala katilku. Keluarga dan rakan-rakan. 

Photobucket


Ini bukan hasil kreatif, tetapi sebagai peringatan kepadaku. Kalau orang tahu,
-Betapa aku sangat menjaga berat badan sekarang 
-Betapa aku sedang berusaha untuk mencapai keputusan 4 rata.
-Betapa aku tidak ingin mendapat mudarat kerana komputer riba
-Betapa aku ingin menjadi gadis yang baik mengikut skema Allah

Tentu orang tidak akan pelik apabila membaca catatan yang aku tampal di dindingku ini. Jika dia tahu,
Kenapa aku jaga berat badan? Sebab aku ingin sihat. 
Kenapa aku inginkan keputusan 4 rata? Sebab aku sudah terbiasa mendapatkan yang terbaik.
Kenapa hanya komputer riba? Kerana ini tabiatku yang sukar dikikis
Kenapa ingin jadi gadis baik? Siapa tidak inginkan syurga?

Photobucket

Adik lelaki aku yang aku panggil Abang kerana dia anak lelaki pertama dan aku juga rasakan dia seperti abangku dan juga adik dalam masa yang sama. Kompleks betul. Aku anak sulung dan satu-satunya perempuan. Sudah terbiasa dengan perlindungan.

Abang pandai buat Milo. Milo dia sedap dan aku selalu habiskan tetapi bukan senang nak dapatkan Milo dia. Abang baru berusia 15 tahun tetapi sibuknya mengalahkan aku. Seorang pemain bola keranjang yang tegar, aku harapkan dia tidak menjadi mata keranjang. Maksud tegar aku adalah, cutinya dihabiskan dengan kemana-mana yang untuk bermain bola keranjang. Kalau cuti bukan di rumah tetapi serata Malaysia. Selatan, Utara, Timur, Barat.

Orangnya pandai, dalam sibuk mewakili negeri, dia tidak berjaya mendapat A untuk Pendidikan Islam dan Geografi sahaja untuk peperiksaan percubaan. Kita tengoklah keputusan PMR dia nanti, dia sudah tambah masa belajarnya, agak-agaknya macam mana ya?

Terlebih bercerita pula. Dia risaukan aku tiada stok Milo sebenarnya. Lihatlah, aku masih mampu bertahan dengan Milo tapi mungkin akan bertukar pula pada Vico.

Aku sedang berperang dengan Starbucks dan Mc Donald. Sudah beberapa kali aku mengendahkan Starbucks. Betapa aku teringin untuk menikmati Cookie Crumble, tetapi ditahan. Tunggulah kalau aku jumpa Gloria Jeans ataupun San Franscissco takpun Coffee Bean, pasti aku minum!
Photobucket

Bagaimana aku boleh berhikayat panjang pada pagi ini? Aku sedang berada di dalam perpustakaan. Ingin mendalami ilmu Linguistik, yang pada mulanya aku rasa mudah kerana aku suka padanya. Namun, rupa-rupanya (tinggal tempat kosong).

Sebenanya linguistik adalah subjek dimana aku mendalami bahasa daripada sudut saintifiknya tetapi aku sedang melayari internet. Mendengar muzik daripada YouTube. Satu aktiviti yang aku sangat ingin lakukan sejak di UM lagi. Mendengar muzik di dalam perpustakaan tetapi semasa di UM dulu, tiada kesempatan.

Tengoklah gambar itu, disebalik kabus tebal itu adalah Banjaran Titiwangsa. Sekarang, kabusnya sudah hilang dan gunung itu cantik. 

Photobucket

We go Korean again!

08:53


If you have read my previous post, I told you that I don't have class on Tuesday and Thursday. So, my friend and I went to TS for some fun. Weee!!

So, basically there is nothing much too eat there. Okay, it was because we don't know where to eat. So we went to the food court, Taste of Asia and eat Asian food but most of them were Korean dish.


Photobucket
The biggest picture is Japanese cuisine, the upper part is Bibimbap and the lower part is Ramen.




Photobucket

I ate Bibimbap.

Sincerely, I don't like the Bibimbap that much, because there were too much veggies and less protein. I am the type of person who eat bigger portion of  protein so in this dish the protein is only 1/5. So I don't like it.

But the Seafood Ramen  and Cheesy Ramen that Atikah and Fatin ate were great! Actually I just ate Maggi the night before, and cooking Maggi in a rice cooker did take a long time, so I did snap few pictures. hehehee

Photobucket
Healthy Maggi
Why I wrote Healthy Maggi?

Because, I tossed the Maggi Mee first to remove the wax first and we added protein and carrots too! Plus, with lesser MSG but still Maggi cannot be considered as a healthy food yet.

Geli

15:50

In the first time of my life, I felt embarrass when a guy approaching me and asking me about where about of myself this past few weeks. Don't ever imagine that I was blushing because I didn't. I feel cheap of how he can approach me and asked "Kat mana boleh saya selalu jumpa awak?"

The word "awak" did send a cringe at my ears.

I feel cheap. I don't want this kind of attention. It makes me feel I was exposing myself to great danger.

Now, I am thankful, that Allah made myself to go listening to a forum entitled "Cinta VVIP". One of the panelist was Dr. Fatimah Syarha. I will write about the talk later.

Please Allah, help me to become a better girl.

Hectic week

06:14


It has been a hectic week this past week. Two group presentations, with different groups of people. When I wrote different groups of people, I really mean it.

So, now there are few more assignments to be finished: One more group presentation, three more individual presentations. When there is no more assignment, it does mean the final is coming! By that, Semester 1 is going to end soon!!

I am still adjusting myself and the semester is going to put a full stop.

I am excited to go to the Big Bad Wolf Book sale. Luckily all of my friends here are bibliophiles, well we are TESL students, reading is our staple diet and reading is one of the subjects that we are taught.

I am relieved that the reading’s presentation was over and I think I did well because everyone was giving their attention and laughed too. My olahraga’s presentation was smooth too but we were not sure either the instructor gave us a good mark because our usual instructor was absent.

There was a slight change in my schedule,

Monday: I have class from 8am till 5pm with 5 hours gap between 9am till 2pm

Tuesday: I got no class after the linguistic lecturer is sick and the grammar lecturer don’t want to conduct a single period class (Because he said, I have nothing much to teach anymore)

Wednesday: I got class from 8am till 1pm without break

Thursday: My schedule has no class at all

Friday: Reading class from 8am till 10am

Saturday: Olahraga at the field form 12pm till 2pm. It is freaking hot, and we are undergoing a tanning session every week.

Sunday: Weekend which normally I spend by cuddling with my bed

Basically, I’m enjoying my schedule as I will have one day off after one day class. There is one month left to enjoy this kind of schedule. Next semester will be more hectic as my credit hour increases and I cannot arrange my schedule by myself. The new system will not allow us to choose the lecturers and period.

Sorry Ibu, I barely call you, my bad. This place is not under wilayah Celcom. It is hard to call my Mum. There will be once in a while when all of my messages got delayed and I cannot receive any call. This place has no public phone. Well, I wonder is there any place where I can still found a good public phone? Stress!

Main masak-masak

18:09

Hari ni hari Ahad dan aku dah balik kolej sejak semalam lagi. Cuti kali ni, sempat duduk kat rumah dalam tiga hari sahaja. Hari Rabu dah pergi bercuti. Sebab itu la banyak sangat gambar yang aku post. Semua tu kat Penang dan Taiping sahaja.

Sabtu dah balik kolej. Tengahari buta juga la. Sampai kolej terus kemas bilik, kemas barang. Basuh baju, cadar, kain telekung semua. Habis RM6 sebab pakai mesin basuh dan mesin pengering. Malas nak basuh tangan, duit terkorban. Nasib la.

Teman sebilik pun datang awal, biarpun rumah dia tak sampai dua jam dari sini. Kali ni dia bawa periuk nasi, aku pula bawa pembakar roti. Jadi dari pagi tadi, makan kat dalam bilik je la. Pagi-pagi makan roti bakar, tadi tengahari makan roti bakar jugak, sebab terlampau sibuk buat tugasan.

Jam 3 petang tadi, baru kami mula memasak. Memasak pakai periuk nasi. Masak apa? Spaghetti sahaja. Kami kan "Mat Salleh". 

Kolej ni benarkan kami bawa periuk nasi dan pembakar roti. Dapur gas je tak boleh dibawa, kalau tak mesti kafe tak boleh jalan. Dalam rumah kecil comel kami ni pun ada bahagian dapur. Kecil tapi cukup la.
Photobucket
Sinki

Photobucket
Sedikit ruang yang boleh digunakan


Hari ni kami mencuba spaghetti dulu. Kekurangan bila pakai periuk nasi ni, lambat nak masak. Jadi ambil masa yang lama juga la nak masak spaghetti yang mudah ni. Bahan-bahan yang kami pakai tak banyak pun. Spaghetti, sos Prego, tomato, bawang putih, sosej (sebab tak jumpa daging kisar), lada hitam dan perencah cukup rasa.

Photobucket


Mula-mula, didihkan air untuk lembutkan spaghetti tu. Bila air dah nak mendidih, masukkan spaghetti yang masih keras kejung tu. Tunggu lembut sedikit sehingga boleh dilenturkan sebab nak bagi semua tenggelam dalam periuk tu. Lepas tu tutup periuk. Sambung buat tugasan yang tertangguh. Tempoh masa 10 minit.

Photobucket


Sebelum sambung buat tugasan, potong dulu bahan-bahan yang perlu dipotong: bawang putih, sosej dan tomato.

Photobucket

Photobucket


Nak tengok masak ke tak, rasa la, cubit sedikit spaghetti tu dan makan. Kalau keras lagi, tak masak lagi la tu. Lepas spaghetti tu dah masak, toskan.


Cuci periuk tu. Panaskan biar air kering, dan masukkan sedikit minyak. Macam biasa la, tunggu dah panas baru masukkan bawang putih.

Photobucket

Aku tau, buat spaghetti ni senang je. Semua orang tau tapi aku nak tulis jugak. Heeeeee. Lepas bawang tu nampak kekuningan, masukkan la sosej. Kalau ada daging kisar kan sedap, tapi kedai runcit depan kampus tu tak jual daging kisar.

Photobucket

Lepas, sosej tu dah masak, masukkan sos Prego. 

Photobucket

Tambah air sesedap rasa. Biarkan, tunggu biar mendidih. Kami sempat sembahyang Asar sambil tunggu ni mendidih.

Photobucket


Nak senang, pakai perencah Cukup Rasa, walaupun tak berapa bagus dan lada hitam. Orang Malaysia memang tak boleh tak pedas. Tambah air sikit lagi, kalau nampak pekat sangat.

Photobucket


Photobucket



Taraaaaa!!! Dah siap, resepi bujang pakai periuk nasi. 
Photobucket